Home   Onderwerpen   Gezondheid en zorg   Slapen   Hulp van anderen

Hulp en steun van anderen om beter te kunnen slapen

Als u slecht slaapt en u komt er alleen niet uit, dan is het verstandig om de hulp in te roepen van anderen.

Bij wie kunt u terecht?

Denkt u maar aan uw partner, familieleden, vrienden of buren. Het is fijn als het een vertrouwd iemand is, bij wie u zich op uw gemak voelt. Maar het kan ook zijn dat u liever iemand vraagt die op wat meer afstand van u staat.

Hulp van uw partner

Zelf heeft u misschien het idee dat u de hele nacht wakker ligt. Vraagt u het aan uw partner, dan zal die misschien zeggen dat u ook wel af en toe slaapt. Misschien kan uw partner u helpen met een slaapdagboek bijhouden.

Als u uw slaapgewoonten wilt aanpassen, dan is het ook handig dat uw partner u daarbij ondersteunt. Als u bijvoorbeeld wat wilt doen aan uw eet- en drinkpatroon, dan is het fijn dat uw partner daarin meegaat. Samen nog even een wandelingetje maken voor het slapen gaan zou u misschien goed kunnen helpen.

Praten over uw zorgen

Denkt u dat uw slaapproblemen vooral voortkomen uit gepieker, dan kunt u misschien met iemand over uw zorgen praten.

Wat houdt u zo bezig dat u er niet van kunt slapen? De zorgen van u af praten kan u helpen.

Lukt dat niet met een bekende? Dan kunt u met een hulplijn bellen, bijvoorbeeld:

  • MIND Korrelatie (0900-1450, 15 cent per minuut)
  • De Luisterlijn (0900-0767, 5 cent per minuut, dag en nacht bereikbaar)

U kunt ook een keer binnenlopen bij maatschappelijk werk.