Deze toelichting hoort bij de Infographic op de pagina Routekaart voor Ondersteuning: Routekaart voor ondersteuning | WaalWijzer

‘Hoe vraag ik ondersteuning om zelfstandig door te kunnen leven’?

Dit schema geeft de stappen weer die je kunt zetten om hulp te vragen.

Stap 1 is de vraag is of mensen in je directe omgeving zoals bijvoorbeeld familie, buren of vrienden je kunnen helpen.

Als dit niet kan, is stap 2 de vraag of er voorzieningen in gemeente Waalwijk zijn waar je hulp kunt vragen. Denk bijvoorbeeld het consultatiebureau, maatschappelijk werk, de praktijkondersteuner bij de huisarts, de vrijwilligerscentrale, de bibliotheek of het buurt- of jongerenwerk.

Als dit niet kan, dan kun je je vraag bij stap 3  bij de gemeente Waalwijk stellen. Dat kan van maandag tot en met donderdag van 08.30 tot 12.30 uur telefonisch via 0416–683456. Het kan ook per mail via info@waalwijk.nl of via het contactformulier op De Waalwijzer: www.waalwijzer.nl/contact.

De gemeente gaat dan met jou in gesprek om samen te bekijken wie je kan helpen. Het kan zijn dat de gemeente zelf je kan helpen. Een andere mogelijkheid is dat zij specialistische hulp inschakelt. Het kan ook zijn dat de gemeente je helpt om toch hulp te vinden in je directe omgeving of bij bestaande voorzieningen.

Als de gemeente bij stap 4 specialistische hulp inschakelt, gaat een professionele ondersteuner met je in gesprek en maakt met jou een plan om je vraag op te lossen. In dat plan staat wat er gaat gebeuren en waarom. Dat plan voer je met de ondersteuner stap voor stap uit. Tijdens de uitvoering en na afloop bespreek je of het gelukt is je vraag op te lossen. Als dat niet is gelukt, komt er een vervolgplan. Het doel is natuurlijk dat het wel lukt en je zelfstandig verder kunt.

‘Hoe vraag ik ondersteuning voor jeugdigen’?

Dit schema geeft de stappen weer als je als jeugdige of voor een jeugdige ondersteuning zoekt.

Als je 16 jaar of ouder bent kun je zelf hulp vragen. Voor jeugdigen onder de 16 doen de ouders dat.

Stap 1 is de vraag is of mensen in je directe omgeving zoals bijvoorbeeld familie, buren of vrienden je kunnen helpen. Als dit niet kan, is stap 2 de vraag of er voorzieningen in gemeente Waalwijk zijn waar je hulp kunt vragen. Denk bijvoorbeeld het consultatiebureau, maatschappelijk werk, de praktijkondersteuner bij de huisarts, de vrijwilligerscentrale, de bibliotheek of het buurt- of jongerenwerk. Als dit niet kan, dan kun je je vraag bij stap 3  bij de gemeente Waalwijk stellen. Dat kan van maandag tot en met donderdag van 08.30 tot 12.30 uur telefonisch via 0416–683456. Het kan ook per mail via info@waalwijk.nl of via het contactformulier op De Waalwijzer: www.waalwijzer.nl/contact.

De gemeente gaat dan met jou in gesprek om samen te bekijken wie je kan helpen. Het kan zijn dat de gemeente zelf je kan helpen. Een andere mogelijkheid is dat zij specialistische hulp inschakelt. Het kan ook zijn dat de gemeente je helpt om toch hulp te vinden in je directe omgeving of bij bestaande voorzieningen. Als de gemeente bij stap 4 specialistische hulp inschakelt, gaat een professionele ondersteuner met je in gesprek en maakt met jou een plan om je vraag op te lossen. In dat plan staat wat er gaat gebeuren en waarom. Dat plan voer je met de ondersteuner stap voor stap uit. Tijdens de uitvoering en na afloop bespreek je of het gelukt is je vraag op te lossen. Als dat niet is gelukt, komt er een vervolgplan. Het doel is natuurlijk dat het wel lukt en je zelfstandig verder kunt. 

Een tweede manier om in contact te komen met specialistische hulp is via de huisarts. Deze kan, net als de gemeente, specialistische hulp inschakelen. Deze gaat dan op dezelfde manier met je in gesprek, maakt een plan en voert dat met je uit. Met het doel dat je zelfstandig verder kunt. Bij een crisis krijg je natuurlijk direct hulp.