Met het verdriet en het verlies omgaan

Iedereen gaat op zijn eigen manier door het proces van rouwverwerking. Neem daarvoor de tijd en de ruimte die u nodig heeft. Misschien kunt u steun halen uit adviezen die voor veel mensen hun waarde hebben bewezen.

Praten over uw verlies

Uw gevoelens mogen er zijn. Het helpt om erover te praten met andere mensen. Praten over uw verlies is een belangrijke manier om het verlies te verwerken. Misschien kunt u de band met familie en vrienden aanhalen, zodat u elkaar weer wat vaker ziet en spreekt.

Emoties anders uiten

U kunt uw emoties ook op andere manieren uiten. Bijvoorbeeld door ze op te schrijven of door ze op een creatieve manier te uiten: schilderen, knutselen, muziek maken of een andere bezigheid.

Geloof

Bent u gelovig, dan kunt u in het geloof wellicht troost en steun ondervinden.

Rust nemen

Rouwverwerking kunt u zien als hard werken: het kost veel energie om de rouwtaken te verrichten. Probeer daarom ook rust in te bouwen, zodat u de energie heeft om de rouw aan te kunnen.

Afleiding zoeken

Door dingen te ondernemen, kunt u misschien uw gedachten eens wat verzetten. U kunt bijvoorbeeld lid worden van een leesclub of wandelclub. Kijk eens bij activiteiten voor meer ideeën.

Regelmaat en structuur

Misschien voelt u zich ontregeld door het verlies. De dingen gaan immers heel anders omdat uw dierbare niet meer bij u is. U moet nu misschien zelf taken doen, die uw partner altijd voor u deed.

Probeer een nieuw ritme voor uzelf te krijgen. Zijn er dingen die u niet weet of niet kunt, bijvoorbeeld in het huishouden? Dan kunt u kijken of mensen uit uw omgeving u hierbij misschien kunnen helpen. Kijk voor meer informatie bij huishouden. U kunt ook een ouderenadviseur of cliëntondersteuner om raad vragen.