Tips om de administratie bij te houden

Er zijn verschillende manieren om het doen van de administratie wat makkelijker te maken. Misschien heeft u iets aan deze tips!

Op een vaste dag

Probeer elke week op een vaste dag uw geldzaken te ordenen.

Zo kunt u ervoor zorgen dat u de rekeningen op tijd betaalt. En dat u de post niet te lang laat liggen.

Post openen en sorteren

Open en sorteer elke dag uw post. En maak aparte stapels voor verschillende soorten post.

  • Rekeningen
  • Belangrijke brieven. Bijvoorbeeld polissen, afschriften en jaaroverzichten.
  • Post waar u snel op moet reageren, bijvoorbeeld formulieren van de gemeente of van de Belastingdienst.

E-mail bijhouden

Krijgt u ook belangrijke post per e-mail? Sorteer uw inbox dan minstens een keer per week, net als uw gewone post.

In uw mailprogramma kunt u aparte mapjes aanmaken. Bijvoorbeeld een mapje 'Nog betalen', een mapje 'Snel reageren' en een mapje 'Bewaren'. Of u print de belangrijke mails uit en sorteert ze samen met de post die u op papier krijgt.

Reageren, betalen, bewaren

Nadat u uw post en e-mail hebt gesorteerd, kunt u elke week hetzelfde rondje doen.

1. Reageren op de post waar u snel op moet reageren.

2. De dringende rekeningen betalen. Rekeningen die u niet meteen wilt betalen, kunt u inplannen. U schrijft dan op wanneer u de rekening moet betalen en stopt dit achter een tabblad 'Nog betalen'. Met internetbankieren kunt u ook alvast een betaalopdracht klaarzetten voor een bepaalde datum.

3. Post die u wilt bewaren, opbergen in de juiste map. De rest kunt u weggooien. Dit kunt u ook voor uw e-mail doen.

Meer lezen over het bijhouden van de administratie? U vindt veel informatie en nuttige tips bij het Nibud.

Alle papieren in een map

Het is verstandig om een map aan te leggen met tabbladen. Of zelfs meer mappen. U kunt daarin de belangrijke papieren sorteren en opbergen.

Voor elk soort instantie kunt u een tabblad nemen, bijvoorbeeld:

  • Ziektekostenverzekering
  • Andere verzekeringen
  • Bankzaken en afschriften
  • Auto (onderhoud, apk)
  • Huis (onderhoud)
  • Hypotheek of huurovereenkomst.
  • Energiebedrijf
  • Belastingen
  • Telefoon
  • Televisie
  • Internet
  • Koopovereenkomsten en garantiebewijzen

Digitale administratie

Een digitale administratie werkt ongeveer hetzelfde als een administratie op papier. U kunt op uw computer een map aanmaken voor de administratie. Daarin maakt u weer mappen aan voor de verschillende onderwerpen. Alle digitale stukken die u krijgt, zoals loonstrookjes, bankafschriften en brieven, kunt u hierin opslaan.

Belangrijke documenten die u alleen op papier heeft, kunt u inscannen of fotograferen en opslaan in de juiste map.

Digitaal huishoudboekje

Een kasboek kunt u bijhouden op papier, maar het is sneller om dit digitaal te doen. Bijvoorbeeld in een spreadsheetprogramma als Excel.

U kunt uw uitgaven ook bijhouden in een digitaal huishoudboekje. Met zo'n programma heeft u meer mogelijkheden. Een overzicht vindt u op de website van de Consumentenbond.

Internetbankieren

Internetbankieren is geld overmaken via internet. Via de website van uw bank. Zo kunt u snel en gemakkelijk uw rekeningen betalen. U kunt dus dezelfde dag nog de rekening betalen. En u hoeft niet meer alles op de post te doen.

Als u internetbankieren lastig vindt, kunt u vast hulp vragen aan uw broer, zus, buurman, vriend of vriendin. In ieder geval iemand die u goed kent en vertrouwt. Houd uw pincode en inloggegevens altijd geheim!

De meeste banken hebben een handleiding voor internetbankieren. Die kunt u telefonisch opvragen of downloaden van de website van uw bank.

Misschien heeft u ook iets aan een computercursus.

Omgaan met de computer

Steeds meer instanties bieden overzichten en nieuws digitaal aan. Wilt u handiger worden met de computer? Kijk dan eens naar de tips.

Thuisadministratie

Het project Vrijwillige Thuisadministratie van Contour de Twern biedt ondersteuning bij het op orde brengen en houden van de financiele administratie. De ondersteuning voorkomt dat er schulden ontstaan. Als er schulden zijn, wordt voorkomen dat deze groter worden. De vrijwilliger van Thuisadministratie ondersteunt bij het inzichtelijk maken én houden van uw administratie.

Voor ondersteuning kunt u telefonisch een afspraak maken of binnenlopen bij een van de Wij(k)diensten. Indien mogelijk wordt u direct geholpen of er wordt een afspraak met u ingepland voor een huisbezoek.

De Wij(k)diensten hebben spreekuur in Balade, buurthuis Zanddonk en Den Bolder in Waspik. Voor openingstijden van de verschillende locaties kijk op www.contourdetwern.nl of stuur een mail naar: evelinebeemster@contourdetwern.nl